Environmental Control and Life Support System | Sebastian Syty
Głównym celem projektu jest zaprojektowanie i wykonanie prostego filtra do wody, który pozwoli na usunięcie zanieczyszczeń chemicznych. W trakcie realizacji przeanalizujemy mechanizmy działania filtra, przebadamy jakość wody przed i po filtracji oraz określimy optymalne materiały filtrujące, aby poprawić skuteczność oczyszczania. Eksperyment pozwoli na lepsze zrozumienie wyzwań związanych z uzdatnianiem wody oraz wpłynie na świadomość ekologiczną.
Przygotowanie gry nocnej na obozy dla młodszych | Piotr Łubis
W Polsce odnaleźć można ślady dawnego wulkanizmu na Śląsku (od Nysy Łużyckiej po Górę Świętej Anny) oraz w Pieninach, Beskidzie Sądeckim, w południowej części Wyżyny Olkuskiej w Miękini koło Krzeszowic. Także kilkanaście milionów lat temu występował czynny i bardzo aktywny wulkan w okolicach Belna niedaleko Zagnańska w Górach Świętokrzyskich. Świadczą o tym znaleziska skał wulkanicznych, lapili i charakterystyczne ukształtowanie tego terenu.
SmoothLife | Radosław Kubiś
Automaty komórkowe to symulacje komputerowe, które pomimo prostych zasad działania, wykazują bardzo skomplikowane zachowanie. Jednym z najbardziej znanych automatów komórkowych jest Gra w Życie zaprojektowana przez Johna Conwaya. SmoothLife jest uogólnieniem Gry w Życie i pozwala na wygenerowanie intrygujących struktur i zachowań, m. in. “pływaków”, czyli niewielkich obiektów poruszających się po ekranie w dowolnym kierunku. Celem projektu jest zaprogramowanie tego automatu oraz eksperymentowanie z jego możliwościami.
Ruchome kryształy: symulacje MD w ciele stałym | Krystyna Syty
Celem projektu jest wejście w symulacje dynamiki molekularnej, z naciskiem na modelowanie układów w fazie stałej. Takie symulacje pozwalają na obliczanie właściwości termodynamicznych bardzo złożonych układów, na przykład kryształów leków, co nie jest możliwe klasycznie. W ramach projektu będziecie mieli okazję napisać własny program do dynamiki molekularnej, poznać narzędzia wykorzystywane w chemii obliczeniowej oraz uruchamiać obliczenia na zewnętrznym klastrze. Projekt można modyfikować w zależności od zainteresowań uczestników, m.in. wybierając ścieżkę wykorzystującą elementy uczenia maszynowego.
Fałszywe planety swobodne | Maksymilian Celiński
Swobodne planety odkrywamy głównie przez krótkie zjawiska mikrosoczewkowania grawitacyjnego. Można je pomylić z flarami gwiezdnymi — wzrost jasności gwiazdy przez uwolnienie energii magnetycznej. Celem projektu będzie znalezienie flar w archiwach projektu OGLE i zbadanie jak dobrze imitują mikrosoczewki. Narzędziem do analizy danych będzie skrypt w języku Python. Dowiecie się też co nieco o planetach swobodnych i zjawisku mikrosoczewkowania.
Kinetyka chemiczna | Mikołaj Bartoszewski
Projekt będzie skupiał się na zapoznaniu z prawami rządzącymi kinetyką chemiczną. Przed obozem poprowadzę zajęcia wprowadzające ten temat na poziomie nieco powyżej rozszerzenia z liceum. Następnie w zależności od wybranej ścieżki projektu, po bardziej ukierunkowanym wporwadzeniu, na obozie będziecie prowadzili analizę teoretyczną poprzez symulowanie zachowania reakcji chemicznej, lub będziecie prowadzili proste pomiary kinetyczne i porównywali je z przewidywaniami z teorii kinetyki.
Doświadczalne wyznaczenie własnej podstawowej przemiany materii | Piotr Rafalski
Podstawowa przemiana materii (PPM) to ilość energii, której nasze ciało potrzebuje, by przeżyć
24h w stanie spoczynku. Znajomość tej wartości jest podstawą do określenia średniego
dziennego zapotrzebowania energetycznego i ułożenia diety. Projekt skierowany jest do osób
zainteresowanych tematyką żywienia, czy to w kontekście zdrowego odżywiania, diet
alternatywnych, kontroli wagi, czy nawet budowania umięśnionej sylwetki.
Głównym celem projektu będzie wyznaczenie PPM na bazie obserwacji własnej wagi, ilości
spożywanych kalorii oraz aktywności fizycznej. Uczestnicy będą śledzić te parametry przed
obozem podczas 3 – 6 tygodni. W trakcie obozu uczestnicy opracują liczbowo dane
zgromadzone podczas okresu obserwacji, wyznaczą własną PPM oraz skontrastują otrzymane
wyniki z wartościami obliczonymi teoretycznie na podstawie istniejących modeli.
Uwagi: W części obserwacyjnej niezbędne będą waga łazienkowa oraz waga kuchenna. Koszt
takich wag to około 40 – 60 zł za sztukę.
Słowologik | Piotr Rafalski
„Paraulògic”, co można przetłumaczyć jako „Słowologik”, to popularna w Katalonii szarada
słowna. Jej zasady są proste, choć rozwiązanie już niekoniecznie. Gra ta charakteryzuje się
następującymi zasadami (lista skrócona na potrzeby abstraktu):
- Dany jest zestaw 7 (rzadziej 6) różnych liter, z których jedna jest literą wyróżnioną.
- Celem gracza jest zbudowanie z podanych liter jak największej liczby słów.
- Wszystkie słowa muszą zawierać wyróżnioną literę.
- Litery w konstruowanych słowach mogą się powtarzać.
Słowa, które wykorzystują wszystkie litery z danego zestawu w kontekście omawianej szarady
nazywa się tutti. Przykład: Zestaw liter: P S T K L O E, przy czym K jest literą wyróżnioną. Przykładowe słowa spełniające warunki szarady: lek, lok, kok, kot, stok, sklep, teleks, pokost, telesklep… Słowa niepoprawne: stop (nie używa litery wyróżnionej K), Polka (nazwa własna oraz zawiera
literę A, której nie ma w zestawie). Tutti: teleskop
Celem projektu będzie napisanie programu, który będzie odtwarzał zasady gry. Link do angielskiej wersji gry: https://www.nytimes.com/puzzles/spelling-bee
Asocjacje przestrzenno-numeryczne i duże modele językowe / Zmysł numeryczny | Rafał Górski
Propozycja zawiera dwie ścieżki projektowe, które łączy podobna tematyka.
A) Celem projektu będzie porównanie reprezentacji liczbowych z sieci semantycznych ludzkiego umysłu do tych, które znajdują się w dużych modelach językowych. Proponuję zbadanie podobieństwa między reprezentacjami poszczególnych liczb jednocyfrowych, które u ludzi koreluje negatywnie z czasem reakcji w zadaniach dotyczących asocjacji przestrzenno-numerycznych, a u modeli z podobieństwem wektorów aktywacji dla pojedynczej liczby na wejściu. Podsumowując, dowiemy się, jak działa matematyka w ludzkim mózgu, a potem zajrzymy do mózgów krewnych ChatuGPT.
B) Celem projekt będzie analiza porównawcza populacji ogólnej, populacji uczestników Almukantaratu oraz populacji kadry. Zapoznamy się z teorią zmysłu numerycznego, poznamy różne sposoby badania go, a po wybraniu odpowiednich metod przygotujemy badanie i przeprowadzimy je na obozie, wraz z analizą statystyczną.
Wizualizacja spektrum dźwięku na platformie FPGA | Szymon Antkowiak
W ramach projektu będziecie mogli poznać i wykorzystać FPGA, czyli rodzaj programowalnego układu logicznego. Układy takie wykorzystuje się m.in. w CERNie czy w programie ITER. Wykorzystacie dwie z technik tworzenia funkcjonalności na tę platformę, aby stworzyć wizualizację widma dźwięku zbieranego na żywo przez mikrofon. Nauczycie się podstaw języka Verilog oraz automatów skończonych.
Model komy wodorowej komet | Szymon Ryszkowski
Celem projektu jest symulacja obrazu komety w linii Lyman-α poprzez modelowanie trajektorii cząsteczek H₂O i produktów ich rozpadu. Będziemy symulować orbitę Ziemi i komety oraz rozpad wody na OH, H₂ i H, a następnie wygenerujemy mapy emisji wodoru. Projekt wymaga podstaw programowania i może być rozszerzony o dodatkowe efekty fizyczne.
Zmiany klimatu gołym okiem | Filip Domański
W opinii publicznej nadal zdarza się usłyszeć, że zmian klimatycznych nie ma, temperatury wcale nie rosną, bo zima była zimna, a lasów wcale nie ubywa, bo widziałem wczoraj jedno drzewo. Najlepszą odpowiedzią na te argumenty jest pokazanie rzeczowych dowodów zmian temperatur, badań ich korelacji z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi czy zwizualizowanie wycinki lasów, wysychania jezior i redukcji ekosystemów na rzecz rozwoju miast i agrokultury.
Podczas pracy nad tym projektem nauczysz się wykorzystywać Google Earth Engine, narzędzie do analizy geoprzestrzennej, aby wyprodukować zestawienia, timelapsy czy wizualizacje wyżej wspomnianych procesów. Niezbędne będzie czytanie dokumentacji w języku angielskim i bardzo mile widziana przynajmniej podstawowa umiejętność programowania w dowolnym języku.
Dysk Eulera | Rafał Bryl
Mechanika klasyczna mimo długiej już historii nie raz potrafi zaskoczyć współczesnych fizyków. Przykładem takiej niespodzianki jest tak zwany Dysk Eulera, który toczy się podobnie jak moneta, ale jest zdecydowanie większy i porusza się po gładkiej powierzchni, a na koniec ruchu drga z niesamowitą częstotliwością. Fizyków zaciekawił mechanizm, który powoduje nagłe zatrzymanie ruchu i pierwsza praca pojawiła się dopiero w 2000 roku. Celem projektu będzie opisanie dynamiki tej zabawki oraz odtworzenie części rezultatów we wspomnianej pracy.
Organizm w kosmosie | Maria Noszczyk
Sumatra (indonez. Sumatera) – wyspa w Azji Południowo-Wschodniej, w Archipelagu Malajskim, w grupie Wielkich Wysp Sundajskich; w całości należy do Indonezji. Na północnym wschodzie Cieśnina Malakka oddziela Sumatrę od Półwyspu Malajskiego; na południowym wschodzie Cieśnina Sundajska oddziela ją od Jawy.
Część abstraktów została podmieniona przez złośliwego chochlika na wybrane fragmenty polskiej Wikipedii.