Poniżej przedstawiamy tegoroczne propozycje projektów, które będziecie mogli realizować na obozie. W sobotę będziecie mogli usłyszeć o nich nieco więcej podczas prezentacji.

Propozycje:

Wpływ zmian demograficznych w gminie (np. Pątnów) na infrastrukturę edukacyjną na poziomie szkół podstawowych – Krysia Syty

Cel:

Przeanalizowanie zmian demograficznych w gminie, zmian prognozowanych oraz dostępnej infrastruktury szkolnej, a następnie ocena dostosowania tych struktur.

Opis:

Dla wybranej gminy przeanalizujemy dane statystyczne z GUSu itp. zwracając szczególną uwagę na wiek przedprodukcyjny i liczbę dzieci oraz przyczyny zmian w strukturze wieku (ruch naturalny, w tym urodzenia oraz rejestrowane migracje) w ostatnich 10 latach i/lub zapoznają się z prognozą demograficzną na następne 10 lat. Następnie scharakteryzujemy istniejące infrastruktury edukacyjne szkolnictwa podstawowego i ich wykorzystanie (np. zbiorą informację na temat liczby sal dydaktycznych, pracowni komputerowych, sal gimnastycznych oraz boisk, łącznej liczby uczniów uczęszczających do poszczególnych szkół i łącznej liczby oddziałów klasowych w danej szkole i liczebności tych oddziałów). Na tej podstawie ocenimy dostosowanie obecnych struktur do aktualnego i przewidywanego zapotrzebowania oraz zaproponujemy zmiany, które pomogą lepiej dostosować infrastrukturę.

W ramach projektu będzięmy jeździć po Załęczu i fotograwować najważniejsze elementy infrastruktury, rysować mapy i analizować dane.

Stwórz własny symulator lotów kosmicznych – Migren

Cel:

Niniejszy projekt ma za zadanie zapoznać Was z metodologią symulacji w obliczeniach trajektorii statków kosmicznych lub rakiet.

Opis:

W jego ramach stworzycie własny skrypt obliczający podstawowe parametry lotu. Nauczycie się dzięki temu podstaw dynamiki ruchu rakiet bądź też podstaw astrodynamiki, jak również sposobu przeprowadzania symulacji numerycznych (przydatne w każdej dziedzinie nauki i inżynierii). Projekt oferowany w dwóch wersjach:

  1. Symulacja trajektorii wznoszenia rakiety orbitalnej (od startu do osiągnięcia orbity).
  2. Symulacja trajektorii statków kosmicznych w przypadku kilku klasycznych manewrów orbitalnych (manewry zmiany orbity – impulsowe i słabym ciągiem, asysta grawitacyjna, space rendezvous).
Astrobiologia – Marysia Noszczyk

Cel:

W każdym z nich celem projektu jest pokazanie, że różne dziedziny można łączyć i tworzyć coś nowego/poświęcać uwagę czemuś innego i popatrzeć z ciut innej perspektywy. Czyli postarać się wyjrzeć spoza schematu. Dodatkowo nie opisuje dokładnie co się będzie działo na eksperymencie, bo chciałabym, żeby pomysł wyszedł od uczestników jako forma zaciekawienia światem nauki, a także, żeby mogli poczuć się jak prawdziwy naukowiec od początku do końca.

Opis:

Trzy możliwe tematy:

    1. Jak różna siła grawitacji wpływa na organizmy żywe.
    2. Istotne elementy do stworzenia życia – tworzenie ekosystemów na planetach innych niż Ziemia lub zasiedlanie planet typu Ziemia.
    3. Podróże kosmiczne i ich zagrożenia dla organizmów żywych.
Wahadło podwójne – Mikołaj Bartoszewski

Cel:
Teoretyczne i praktyczne zbadanie drgań wahadła podwójnego.
Opis:

Przed obozem:
zapoznanie z podstawami wybranego języka programowania, omówienie dynamiki wahadła pojedynczego i podwójnego, poznanie metod Eulera i Rungego-Kutty rozwiązywania równań różniczkowych, dokonanie researchu, z czego można zbudować na obozie sensowne wahadło podwójne.
Na obozie:
zaprogramowanie symulacji wahadeł i utworzenie z nich GIFów, przeanalizowanie, dla jakich parametrów symulacji występuje chaos deterministyczny (ambitne – wykreślenie diagramu bifurkacji układu), porównanie wyników symulacji z zachowaniem zbudowanego na obozie wahadła.

Transformacja Fouriera funkcji falowej w Excelu – Rysiu + pomoc Radka Kubisia

Cel

Stworzenie arkusza kalkulacyjnego transformującego funkcję falową cząstki swobodnej w przestrzeni położeń na przestrzeń pędów; przedstawienie funkcji gęstości prawdopodobieństwa położeń i pędów na wykresach; zauważenie relacji między niepewnością położenia i pędu.

Opis:

Na początku projektu opiekun wprowadzi uczestnikom potrzebną podstawową wiedzę o liczbach urojonych oraz transformacji Fouriera, na przykład zastosowanie w przypadku dźwięków. W dalszej kolejności opowie o funkcji falowej i opisie przy jej pomocy położenia cząstki. Następnie uczestnicy z pomocą opiekuna spróbują stworzyć arkusz kalkulacyjny, który będzie dokonywał transformacji Fouriera na dowolną wpisaną funkcję, co pomoże nam zrozumieć działanie tej transformacji. W dalszej kolejności zastosujemy stworzoną transformację na funkcję falową swobodnej cząstki, dzięki czemu otrzymamy nową funkcję falową – w przestrzeni pędów – a z niej informację na temat prędkości opisywanej przez nas cząstki. Na koniec zmieniając niepewność położenia, zwrócimy uwagę na zmianę niepewności pędu – zaobserwujemy zasadę nieoznaczoności Heisenberga.

Stacja pogodowa – Łysy + Janek Nowosielski

Opis:

Podczas rozmawiania z uczestnikami na temat pomysłów na projekty wyszedł temat prowadzenia pomiarów. Mając mikrokontroler z łatwością można wielu popularnych czujników, a ograniczeniem jest tylko wyobraźnia (i liczba wyjść mikrokontrolera). Uczestnicy (np. Gaba) i Kadra (np. Ja) posiadamy szereg czujników i mikrokotrolerów. W naszym posiadaniu są: 3 czujniki tlenu, czujnik dwutlenku węgla, 2 czujniki wilgotności, 3 czujniki temperatury. Z mikrokontrolerów posiadamy: ESP32, 2 Arduino uno, Arduino nano, STM32 na płycie Nucleo64.

Zmiany klimatu gołym okiem – Filip Domański

Cel:

Znalezienie i przedstawienie widocznych zmian klimatycznych i ekosystemalnych (np. wycinki lasów, wysychanie jezior, zanikanie ekosystemów na rzecz rozwoju miast) za pomocą Google Earth Engine — narzędzia do analizy geoprzestrzennej udostępniającego dane aktualne i historyczne (w tym zdjęcia satelitarne z misji Landsat od 1972 roku). Projekt obejmowałby stworzenie krótkich timelapsów obrazujących zmiany, zachodzące w ostatnich 50 latach we wcześniej wytypowanych miejscach w Polsce i na świecie.

Opis:

Nauka o zmianach klimatycznych, wytypowanie rejonów mocno nimi dotkniętych w celu znalezienia potencjalnych miejsc do szczegółowej analizy: uczestnicy z moją pomocą.
Setup GEE i sprawdzenie czy program u wszystkich działa poprawnie: ja w koordynacji z uczestnikami. Nauka obsługi GEE + podstawy programowania (pisanie skryptów w JavaScripcie, ewentualnie używanie EE przez API Python-owe, ale to tylko, jeżeli ktoś już będzie całkowicie sprawny w programowaniu w Pythonie): uczestnicy pod moim dużym nadzorem + z kilkoma spotkaniami warsztatowymi ze mną. Prosta analiza wybranych wcześniej rejonów z pomocą na GEE, stworzenie timelapsów lub porównań zdjęć przedstawiających zmiany: uczestnicy z moją ewentualną pomocą.