Poni偶ej przedstawiamy tegoroczne propozycje projekt贸w, kt贸re b臋dziecie mogli realizowa膰 na obozie. W sobot臋 b臋dziecie mogli us艂ysze膰 o nich nieco wi臋cej podczas prezentacji.

Propozycje:

Wp艂yw zmian demograficznych w gminie (np. P膮tn贸w) na infrastruktur臋 edukacyjn膮 na poziomie szk贸艂 podstawowych 鈥 Krysia Syty

Cel:

Przeanalizowanie zmian demograficznych w gminie, zmian prognozowanych oraz dost臋pnej infrastruktury szkolnej, a nast臋pnie ocena dostosowania tych struktur.

Opis:

Dla wybranej gminy przeanalizujemy dane statystyczne z GUSu itp. zwracaj膮c szczeg贸ln膮 uwag臋 na wiek przedprodukcyjny i liczb臋 dzieci oraz przyczyny zmian w strukturze wieku (ruch naturalny, w tym urodzenia oraz rejestrowane migracje) w ostatnich 10 latach i/lub zapoznaj膮 si臋 z prognoz膮 demograficzn膮 na nast臋pne 10 lat. Nast臋pnie scharakteryzujemy istniej膮ce infrastruktury edukacyjne szkolnictwa podstawowego i ich wykorzystanie (np. zbior膮 informacj臋 na temat liczby sal dydaktycznych, pracowni komputerowych, sal gimnastycznych oraz boisk, 艂膮cznej liczby uczni贸w ucz臋szczaj膮cych do poszczeg贸lnych szk贸艂 i 艂膮cznej liczby oddzia艂贸w klasowych w danej szkole i liczebno艣ci tych oddzia艂贸w). Na tej podstawie ocenimy dostosowanie obecnych struktur do aktualnego i przewidywanego zapotrzebowania oraz zaproponujemy zmiany, kt贸re pomog膮 lepiej dostosowa膰 infrastruktur臋.

W ramach projektu b臋dzi臋my je藕dzi膰 po Za艂臋czu i fotograwowa膰 najwa偶niejsze elementy infrastruktury, rysowa膰 mapy i analizowa膰 dane.

Stw贸rz w艂asny symulator lot贸w kosmicznych 鈥 Migren

Cel:

Niniejszy projekt ma za zadanie zapozna膰 Was z metodologi膮 symulacji w obliczeniach trajektorii statk贸w kosmicznych lub rakiet.

Opis:

W jego ramach stworzycie w艂asny skrypt obliczaj膮cy podstawowe parametry lotu. Nauczycie si臋 dzi臋ki temu podstaw dynamiki ruchu rakiet b膮d藕 te偶 podstaw astrodynamiki, jak r贸wnie偶 sposobu przeprowadzania symulacji numerycznych (przydatne w ka偶dej dziedzinie nauki i in偶ynierii). Projekt oferowany w dw贸ch wersjach:

  1. Symulacja trajektorii wznoszenia rakiety orbitalnej (od startu do osi膮gni臋cia orbity).
  2. Symulacja trajektorii statk贸w kosmicznych w przypadku kilku klasycznych manewr贸w orbitalnych (manewry zmiany orbity 鈥 impulsowe i s艂abym ci膮giem, asysta grawitacyjna, space rendezvous).
Astrobiologia 鈥 Marysia Noszczyk

Cel:

W ka偶dym z nich celem projektu jest pokazanie, 偶e r贸偶ne dziedziny mo偶na 艂膮czy膰 i tworzy膰 co艣 nowego/po艣wi臋ca膰 uwag臋 czemu艣 innego i popatrze膰 z ciut innej perspektywy. Czyli postara膰 si臋 wyjrze膰 spoza schematu. Dodatkowo nie opisuje dok艂adnie co si臋 b臋dzie dzia艂o na eksperymencie, bo chcia艂abym, 偶eby pomys艂 wyszed艂 od uczestnik贸w jako forma zaciekawienia 艣wiatem nauki, a tak偶e, 偶eby mogli poczu膰 si臋 jak prawdziwy naukowiec od pocz膮tku do ko艅ca.

Opis:

Trzy mo偶liwe tematy:

    1. Jak r贸偶na si艂a grawitacji wp艂ywa na organizmy 偶ywe.
    2. Istotne elementy do stworzenia 偶ycia 鈥 tworzenie ekosystem贸w na planetach innych ni偶 Ziemia lub zasiedlanie planet typu Ziemia.
    3. Podr贸偶e kosmiczne i ich zagro偶enia dla organizm贸w 偶ywych.
Wahad艂o podw贸jne 鈥 Miko艂aj Bartoszewski

Cel:
Teoretyczne i praktyczne zbadanie drga艅 wahad艂a podw贸jnego.
Opis:

Przed obozem:
zapoznanie z podstawami wybranego j臋zyka programowania, om贸wienie dynamiki wahad艂a pojedynczego i podw贸jnego, poznanie metod Eulera i Rungego-Kutty rozwi膮zywania r贸wna艅 r贸偶niczkowych, dokonanie researchu, z czego mo偶na zbudowa膰 na obozie sensowne wahad艂o podw贸jne.
Na obozie:
zaprogramowanie symulacji wahade艂 i utworzenie z nich GIF贸w, przeanalizowanie, dla jakich parametr贸w symulacji wyst臋puje chaos deterministyczny (ambitne – wykre艣lenie diagramu bifurkacji uk艂adu), por贸wnanie wynik贸w symulacji z zachowaniem zbudowanego na obozie wahad艂a.

Transformacja Fouriera funkcji falowej w Excelu 鈥 Rysiu + pomoc Radka Kubisia

Cel

Stworzenie arkusza kalkulacyjnego transformuj膮cego funkcj臋 falow膮 cz膮stki swobodnej w przestrzeni po艂o偶e艅 na przestrze艅 p臋d贸w; przedstawienie funkcji g臋sto艣ci prawdopodobie艅stwa po艂o偶e艅 i p臋d贸w na wykresach; zauwa偶enie relacji mi臋dzy niepewno艣ci膮 po艂o偶enia i p臋du.

Opis:

Na pocz膮tku projektu opiekun wprowadzi uczestnikom potrzebn膮 podstawow膮 wiedz臋 o liczbach urojonych oraz transformacji Fouriera, na przyk艂ad zastosowanie w przypadku d藕wi臋k贸w. W dalszej kolejno艣ci opowie o funkcji falowej i opisie przy jej pomocy po艂o偶enia cz膮stki. Nast臋pnie uczestnicy z pomoc膮 opiekuna spr贸buj膮 stworzy膰 arkusz kalkulacyjny, kt贸ry b臋dzie dokonywa艂 transformacji Fouriera na dowoln膮 wpisan膮 funkcj臋, co pomo偶e nam zrozumie膰 dzia艂anie tej transformacji. W dalszej kolejno艣ci zastosujemy stworzon膮 transformacj臋 na funkcj臋 falow膮 swobodnej cz膮stki, dzi臋ki czemu otrzymamy now膮 funkcj臋 falow膮 鈥 w przestrzeni p臋d贸w 鈥 a z niej informacj臋 na temat pr臋dko艣ci opisywanej przez nas cz膮stki. Na koniec zmieniaj膮c niepewno艣膰 po艂o偶enia, zwr贸cimy uwag臋 na zmian臋 niepewno艣ci p臋du 鈥 zaobserwujemy zasad臋 nieoznaczono艣ci Heisenberga.

Stacja pogodowa 鈥 艁ysy + Janek Nowosielski

Opis:

Podczas rozmawiania z uczestnikami na temat pomys艂贸w na projekty wyszed艂 temat prowadzenia pomiar贸w. Maj膮c mikrokontroler z 艂atwo艣ci膮 mo偶na wielu popularnych czujnik贸w, a ograniczeniem jest tylko wyobra藕nia (i liczba wyj艣膰 mikrokontrolera). Uczestnicy (np. Gaba) i Kadra (np. Ja) posiadamy szereg czujnik贸w i mikrokotroler贸w. W naszym posiadaniu s膮: 3 czujniki tlenu, czujnik dwutlenku w臋gla, 2 czujniki wilgotno艣ci, 3 czujniki temperatury. Z mikrokontroler贸w posiadamy: ESP32, 2 Arduino uno, Arduino nano, STM32 na p艂ycie Nucleo64.

Zmiany klimatu go艂ym okiem 鈥 Filip Doma艅ski

Cel:

Znalezienie i przedstawienie widocznych zmian klimatycznych i ekosystemalnych (np. wycinki las贸w, wysychanie jezior, zanikanie ekosystem贸w na rzecz rozwoju miast) za pomoc膮 Google Earth Engine — narz臋dzia do analizy geoprzestrzennej udost臋pniaj膮cego dane aktualne i historyczne (w tym zdj臋cia satelitarne z misji Landsat od 1972 roku). Projekt obejmowa艂by stworzenie kr贸tkich timelaps贸w obrazuj膮cych zmiany, zachodz膮ce w ostatnich 50 latach we wcze艣niej wytypowanych miejscach w Polsce i na 艣wiecie.

Opis:

Nauka o zmianach klimatycznych, wytypowanie rejon贸w mocno nimi dotkni臋tych w celu znalezienia potencjalnych miejsc do szczeg贸艂owej analizy: uczestnicy z moj膮 pomoc膮.
Setup GEE i sprawdzenie czy program u wszystkich dzia艂a poprawnie: ja w koordynacji z uczestnikami. Nauka obs艂ugi GEE + podstawy programowania (pisanie skrypt贸w w JavaScripcie, ewentualnie u偶ywanie EE przez API Python-owe, ale to tylko, je偶eli kto艣 ju偶 b臋dzie ca艂kowicie sprawny w programowaniu w Pythonie): uczestnicy pod moim du偶ym nadzorem + z kilkoma spotkaniami warsztatowymi ze mn膮. Prosta analiza wybranych wcze艣niej rejon贸w z pomoc膮 na GEE, stworzenie timelaps贸w lub por贸wna艅 zdj臋膰 przedstawiaj膮cych zmiany: uczestnicy z moj膮 ewentualn膮 pomoc膮.